fbpx

Δυσκολίες στην επικοινωνία: Χαμένοι στη μετάφραση

Πόσες φορές δεν αναρωτηθήκαμε μήπως μιλάμε άλλη γλώσσα και δεν μας καταλαβαίνουν οι άλλοι, πόσες φορές δεν νιώσαμε αδικημένοι γιατί ο άλλος παρεξήγησε τις πράξεις ή τις λέξεις μας. Η επικοινωνία, ο διάλογος, δεν είναι μόνο λέξεις και προτάσεις. Είναι και όλα τα μη λεκτικά νοήματα.

 

Μη λεκτική επικοινωνία

Η μη λεκτική επικοινωνία περιλαμβάνει ότι δεν είναι λόγος. Στάση σώματος, χροιά και τόνος της φωνής, γκριμάτσες, χειρονομίες. Όλη αυτή η μη λεκτική επικοινωνία είναι αυτή που μας βοηθάει να καταλάβουμε τι θέλει να πει ο άλλος ή/και τι πραγματικά εννοεί.

Η φράση έλα εδώ μπορεί να ειπωθεί σαν προσταγή «Έλα εδώ!» και να υπονοεί οφείλεις να έρθεις εδώ χωρίς αντιρρήσεις και η ίδια φράση μπορεί να ειπωθεί ναζιάρικα «Ελααα εδώ…» και να δηλώνει μια τρυφερή και παιχνιδιάρικη διάθεση. Οι περισσότερες παρεξηγήσεις στην επικοινωνία αφορούν τον τρόπο που λέγονται τα πράγματα και όχι τις ακριβείς λέξεις.

 

Η σιωπή είναι επικοινωνία

Πολλοί πιστεύουν ότι η σιωπή δεν είναι επικοινωνία. Όμως με τη σιωπή μπορούμε να πούμε πολλά πράγματα. Δεν απαντώ για δεν δίνω καμία σημασία σε ότι λες. Δεν απαντώ γιατί έχω συγκινηθεί πάρα πολύ. Δεν απαντώ γιατί δεν έχω καταλάβει τι λες ή τι μου ζητάς. Δεν απαντώ γιατι σε φοβάμαι, δεν ξέρω πως θα αντιδράσεις και τρέμω. Βλέπουμε λοιπόν πως η σιωπή μπορεί να πει πολλά, και για αυτό είναι σημαντικό να μην κρυβόμαστε πίσω από φράσεις όπως «Δεν σου είπα κάτι, πως κάνεις έτσι» και να λέμε αυτό που πραγματικά σκεφτόμαστε ή νιώθουμε.

 

Τονισμός

Ένα άλλο συχνό πρόβλημα είναι ο τονισμός. Σε έναν καβγά και οι δύο πιστεύουν πως έχουν δίκαιο. Γιατί; Εστιάζουν σε άλλο σημείο. Ο σύζυγος λέει δεν αντέχω τις φωνές σου και πάω στο άλλο δωμάτιο. Η σύζυγος λέει: φωνάζω γιατί πάντα φεύγεις από εκεί που συζητάμε και αλλάζεις δωμάτιο.

 

Οι πέντε πιο συχνές «παγίδες» στην επικοινωνία:

  • Να επιλέγεις τη λάθος στιγμή. Είναι λάθος να θες να συζητήσεις με τον/την σύντροφο σου ένα θέμα και να το ανοίγεις όταν εκείνος είναι στην πόρτα φεύγοντας για τη δουλειά ή όταν εκείνη φεύγει με τα παιδιά για το φροντιστήριο.
  • Να κάνεις στον άλλο τον ψυχολόγο και να βάζεις ταμπέλες στις συμπεριφορές του «είσαι παρανοϊκός» «μάλλον έχεις κόμπλεξ κατωτερότητας» κτλ
  • Να κάνεις τον οσιομάρτυρα. Να μη θυμώνεις με ότι σε ενοχλεί, να θυσιάζεσαι συνέχεια –και χωρίς να στο ζητήσουν, υποθέτοντας ότι το θέλει ο άλλος/η και μετά να ξεσπάς λέγοντας «πως μπόρεσες να το κάνεις αυτό σε μένα, μετά από όσα έχω θυσιάσει εγώ για σένα;»

 

Πως διευκολύνεται η επικοινωνία:

  • Μην επιτίθεσαι στον άλλο γιατί μπαίνει σε αμυντική θέση και παύει να είναι ανοιχτός στο να ακούσει τι θα του πεις.
  • Απόφυγε τα τελεσίγραφα. Ή συμφωνείς ή δεν ταιριάζουμε και πρέπει να χωρίσουμε. Τέτοιου είδους «οριακές» διαπραγματεύσεις συνήθως μπορεί να πιάσουν μια- δυο φορές και ο άλλος να υποκύψει. Όμως επειδή σε κανέναν δεν αρέσει να μην έχει επιλογές, θα πρέπει να είμαστε έτοιμοι να δεχτούμε το κόστος αυτού που προτείναμε.
  • Απόφυγε τις αναδρομές στο παρελθόν. Ένα από τα πιο συνηθισμένα παράπονα, κυρίως των ανδρών από τις γυναίκες, είναι πως σε κάθε συζήτηση νιώθουν πως καλούνται να πάρουν ξανά και ξανά θέση για σωρεία θεαμάτων που αφορούν το παρελθόν. Εστίασε στο παρόν, σε αυτό που σε ενοχλεί και θες να συζητήσεις για να βελτιωθεί.
  • Γίνε συγκεκριμένος/η. Φράσεις όπως γίνε πιο πρακτική, γίνε πιο τρυφερός, δεν νιώθω ότι με νοιάζεσαι, είναι πολύ αόριστες. Ο καθένας έχει διαφορετικό τρόπο που μεγάλωσε και αντιλαμβάνεται τι σημαίνει πρακτικότητα, τρυφερότητα και νοιάξιμο. Πείτε του/της τι εννοείς εσυ όταν της ζητάς να είναι πιο πρακτική, πες του/της τι θα ήθελες να κάνει ώστε να νιώσεις ότι σε νοιάζεται.
  • Πες πως νιώθεις και όχι τι κάνει ο άλλος. Είναι προτιμότερο να πεις, «εγώ νιώθω πίεση» από το «εσύ με πιέζεις».

Τέλος, μια συμβουλή για τις γυναίκες και μια για τους άντρες.

  • Για τις γυναίκες: Δεν έχουν οι σύντροφοι μαντικές ικανότητες. Είναι λάθος να πιστεύετε πως «αφού με αγαπάει θα έπρεπε να ξέρει ότι θα ήθελα να κάνει αυτό», «αν πραγματικά με νοιαζόταν δεν θα καταλάβαινε ότι αυτό που είπε με πλήγωσε;» Αν θέλετε κάτι ή να σας ενοχλεί κάτι, πρέπει να τους το πείτε. Δεν χαλάει τη μαγεία, τους βοηθάτε να σας καταλάβουν. Το ότι θέλουν να ανταποκριθούν στο αίτημα σας είναι ένδειξη του νοιαξίματος τους προς εσάς.
  • Για τους άντρες: Το σπίτι δεν έχει μαγικές ικανότητες αυτό- τακτοποίησης, όπως και το κρεβάτι και τα δωμάτια των παιδιών, το καπάκι της τουαλέτας δεν κλείνει από μόνο του, και το φαγητό δεν φτιάχνετε έτσι απλά, προϋποθέτει προγραμματισμό, αγορά τροφίμων και μαγείρεμα. Για κάποια πράγματα χρειάζεται να υπάρχει καλή θέληση και διάθεση για συνεργασία, για μοίρασμα των δουλειών και των υποχρεώσεων. Έτσι μπορεί να αποφευχθούν πολλες ώρες εντάσεων και καβγάδων.

Ο διάλογος και η επικοινωνία είναι το μέσο για να μπορέσουμε να εκφραστούμε και να μοιραστούμε τα συναισθήματα και τις σκέψεις μας με τους άλλους.

Θυμηθείτε καμία φορά μια συγνώμη ή μια απλή αγκαλιά λέει πολλά περισσότερα από χίλιες λέξεις.

 

Έρα Μουλάκη
Ψυχολόγος – Ψυχοθεραπεύτρια

Couple’s burnout ή η Ψυχολογική και σωματική εξουθένωση των ζευγαριών

Η αποδυνάμωση της αγάπης σε μια σχέση γίνεται συνήθως σταδιακά και αθόρυβα. Όσο και να ψάξει κανείς στο πότε ξεκίνησε είναι δύσκολο να βρει αποδείξεις.

Παγκόσμια Ημέρα Παιδικού Βιβλίου

Με αφορμή την ημέρα γενεθλίων του μεγάλου Δανού παραμυθά Χανς Κρίστιαν Άντερσεν η δεύτερη μέρα του Απριλίου έχει καθιερωθεί ως η Παγκόσμια ημέρα παιδικού βιβλίου.

«Όταν ο Προύστ συνάντησε τον Φρόιντ» ή όταν η λογοτεχνία συναντά τη ψυχοθεραπεία

Πόσο μπορεί η ανάγνωση βιβλίων να βοηθήσει να κατανοήσουμε τον εαυτό μας και να συνδεθούμε με περισσότερη ενσυναίσθηση με τους άλλους;

Χωρισμός: Όταν τελειώνει μια σχέση

Δεν υπάρχουν όμορφοι χωρισμοί. Το να χωρίζεις με τον σύντροφο σου έχει λύπη, απογοήτευση, στεναχώρια, ίσως φόβο για το πώς θα είναι η ζωή μετά.

Less is more ή Αδειάστε για να νιώσετε πιο γεμάτοι

Ένας νέος τρόπος ζωής- πρόσκλησης αρχίζει να εμφανίζεται και λέγεται Unbusy your life movement, σε ελεύθερη μετάφραση « Ξε-απασχοληθείτε»

«Ταξίδι στο συναίσθημα»

Το μικρό άσπρο βιβλίο (μόλις 117 σελίδες) της Ευγενείας Γεωργαντά είναι σαν ένα ημερολόγιο καταγραφής σκέψεων, συναισθημάτων και βιωμάτων.